سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اى اسیران آز باز ایستید که گراینده دنیا را آن هنگام بیم فرا آید که بلاهاى روزگار دندان به هم ساید . مردم کار ترتیب خود را خود برانید و نفس خود را از عادتها که بدان حریص است باز گردانید [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات



بازدید امروز :5
بازدید دیروز :4
کل بازدید :27580
تعداد کل یاداشته ها : 25
103/2/1
1:37 ع

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

 

در آیات اولیه سوره دخان اهمیت شب قدر آشکار می شود.« حم(1) وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ(2) إِنَّا أَنزَلْنَهُ فىِ لَیْلَةٍ مُّبَرَکَةٍ  إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ(3) فِیهَا یُفْرَقُ کلُ‏ُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ(4) أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا  إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِین»‏(دخان/1-5) (سوگند به این کتاب روشنگر. (2) ما آن را در مبارک شبى نازل کردیم. ما بیم‏دهنده بوده‏ایم. (3) در آن شب هر فرمانى بر حسب حکمت صادر مى‏شود، (4) فرمانى از جانب ما. و ما همواره فرستنده آن بوده‏ایم.) خداوند در این آیات می فرماید کتاب زندگی در شب پر برکتی نازل شد که در آن شب حق و باطل و هر امر خیری تخصیص پیدا می کند و این امر از جانب خداوند متعال خواهد بود.

علامه طباطبایی در ذیل این آیات به بحث شب قدر و نزول قرآن اشاره کرده و با آیات قرآن نشان می دهد که هر سال این شب در ماه رمضان تکرار می شود. « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ" مراد از" لیله مبارکه‏اى که قرآن در آن نازل شده" شب قدر است، چون از آیه شریفه " إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (قدر/1)" این طور استفاده مى‏شود. و منظور از" مبارک بودن آن شب" این است که ظرفیت خیر کثیرى را داشت، چون" برکت" به معناى" خیر کثیر" است، و قرآن خیر کثیرى است که در آن شب نازل گشت، و رحمت واسعه‏اى است که دامنه‏اش همه خلق را گرفت، هم چنان که خودش فرموده:" وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ" (قدر/2و3). از ظاهر لفظ آیه چنین برمى‏آید که شب مزبور یکى از شب‏هایى است که در روى زمین دور مى‏زند، و از ظاهر جمله" فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ" با در نظر داشتن اینکه صیغه مضارع (یفرق) استمرار را مى‏رساند، فهمیده مى‏شود که شب مزبور همواره در روى کره زمین تکرار مى‏شود. و از ظاهر جمله" شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ" (بقره/185) چنین برمى‏آید که مادامى که ماه رمضان در کره زمین تکرار مى‏شود، آن شب نیز تکرار مى‏شود، پس نتیجه مى‏گیریم که شب مزبور همه‏ساله تکرار مى‏شود، و در هر سال قمرى در ماه رمضان همان سال یک بار تکرار مى‏گردد.»( المیزان ج18 ص‏120)

بعد از این علامه به آیه سوم اشاره می کند که " فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ" ضمیر در" فیها" به" لیلة" برمى‏گردد. و" فرق"- که ماده اصلى" یفرق" است- به معناى جدا کردن چیزى از چیز دیگر است، به طورى که از یکدیگر متمایز شوند. و در مقابل این معنا کلمه" احکام" قرار دارد. پس امر حکیم عبارت است از امرى که الفاظش از یکدیگر متمایز نباشد، و احوال و خصوصیاتش متعین نباشد، هم چنان که آیه" وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" (حجر/21) نیز به این معنا اشاره دارد.

بنابراین، امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله‏اند، یکى اجمال و ابهام، و دیگر مرحله تفصیل." شب قدر" هم بطورى که از آیه" فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ" برمى‏آید، شبى است که امور از مرحله احکام و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون مى‏آیند. و از جمله امور یکى هم قرآن کریم است، که در شب قدر از مرحله احکام درآمده، و نازل مى‏شود، (یعنى در خور فهم بشر مى‏گردد)(المیزان ج18 ص122)

از این آیه برداشت می شود که در شب قدر سرنوشت ما که وابسته به خواسته ها و اعمال ماست به تفصیل در می آید. به عبارت دیگر ما در مورد آینده خود فکر و آرزو می کنیم و برخی اوقات در تخیل آینده ای سراسر نیکی و خوشبختی بسر می بریم. تصمیم تمام و کمال یک انسان در مورد کارها و امور آینده اش به تفصیل در شب قدر رقم می خورد. مثلا یک بنده حقیقی آرزو می کند ازدواجی کند که همسرش کمک او در اطاعت الهی باشد، آرزو می کند شغلی بدست آورد که بهترین راه برای بدست آوردن رضایت الهی باشد که نیکی و خیر دنیا و آخرت را بهمراه آورد یا آرزوی فرزندی صالح می کند. اینها خواسته های ماست که فقط به درگاه خداوند متعال می بریم و شب قدر آن شبی است که این خواسته ها در پرونده سرنوشت ما نوشته می شود. و قدر و منزلت هر یک از انسان ها به اندازه خواسته های ایشان است، قطعا کسانی که در چنین شبی به شکلات و شیرینی راضی می شوند حسرت خواهند برد.

فکر می کنید باید چه خواسته ای داشته باشیم که نه حسرت بخوریم و نه کوچک بمانیم؟

بزرگی انسان در توجه به بی نهایت و جهان نامحدود است، انسان دنبال نامتناهی شدن است زیرا وجود او از روح که امری از طرف پروردگار است، تشکیل شده. خواسته های دنیایی انسان هم باید به آخرت متناظر باشد.

در شب قدر هم باید به گذشته خویش نظر داشته باشیم و هم به آینده و در این دوطیف سرنوشت خود را رقم می زنیم. از گناهان و خطاهای خویش در گذشته استغفار جسته و برای آینده بهتر از خداوند متعال طلب عافیت و خیر می کنیم. پس در این شب چگونه است حال بندگان که بتوانند آرامش داشته باشند بلکه همه آنهایی که مقداری به اهمیت این شب پی برده اند در اضطراب و التهاب از اینکه مورد مغفرت و عافیت قرار می گیرند هستند. هرکسی که در اضطراب است حتی در دنیای خود مدام به خداوند پناه می برد و ذکر می گوید برای همین سفارش شده است که در شب قدر بسیار به دعا و نماز تلاش کنید.

چنانکه قرآن در این شب نازل شده و قرآن کتاب زندگی و یافتن خیر و دوری از شر است باید تمام راه زندگی و سرنوشت و خواسته های خود را با معیار قرآن تطبیق دهیم تا به بهترین زندگی در دنیا و آخرت دست یابیم. پس می توان ادعا کرد هر شب قدر، شب پیوند مجدد بنده خدا با قرآن، سخن خدا و بالاخره خود خداست تا برای همه زندگی با خدا پیوند داشته باشد.

 


90/5/31::: 5:52 ع
نظر()