سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش به خداوند برترینِ دو دانش است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات



بازدید امروز :3
بازدید دیروز :1
کل بازدید :27679
تعداد کل یاداشته ها : 25
103/2/17
4:4 ع

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

 

دانشنامه تفصیلی در مورد زن

اجازه بدهید بطور بسیار خلاصه و تا آنجایی که توانستم احصا کنم نگاه اسلام در مورد زن را بررسی کنیم:

 

1)      زن لطیف و پر احساس است «ان المراة ریحانة» یعنی کسی نیست که از عهده کارهای سخت و خشن برآید و زن قهرمان نیست «لیست بقهرمانة»(فروع کافی ج 5 ص 510) یعنی اموری که به عهده مرد در زندگی هست اعم از مدیریت اجرایی و اقتصادی خانواده بعهده او نیست[1].(النهایة ج‏4:  129)    

حدیث اسماء بنت یزید:


اسما بنت یزیدانصاری روایت کرده که نزدرسول خدا(ص)شده در حالی که آن جناب در بین اصحابش قرار داشت، اسماعرضه داشت: پدر و مادرم فدایت باد، من از طرف زنان خدمت شما آمده ام، یا رسول الله جانم به فدایت... ، و ما طایفه زنان محصور در چهار دیواری خانه ها هستیم، و در عین حال پایه و اساس خانه و زندگی شما مردانیم این مائیم که (نیازهای جسمی و روحی) شما مردان را بر می­آوریم، اولاد شما مردان را تربیت می کنیم و اما شمامردان در دین اسلام برتری هایی بر ما یافته اید، شما به نمازهای جمعه، و جماعت و به عیادت بیماران، و به تشییع جنازه می روید، همه ساله می توانید پشت سر هم به حج بروید، و از همه اینها ارزنده تر این که شما مردان می توانید در راه خدا جهاد کنید، و چون شما به سوی حج و یاعمره و یا به سوی جهاد می روید اموال شما را حفظ می کنیم، و برای شما پارچه می بافیم، تالباس برایتان بدوزیم، واموال شما را تر و خشک می کنیم، (در نسخه ای دیگر آمده اولادتان را تربیت می کنیم) پس آیا در اجر و ثواب باشما شریک نیستیم؟حضرت روی به اصحاب خود کرد و سپس فرمود: آیا سخن هیچ زنی بهتر از سؤال این زن در باره امردینیش شنیده اید؟ عرضه داشتند: یا رسول الله، هیچ احتمال نمی دادیم زنی به چنین مطالبی راه پیدا کند، آنگاه رسول خدا(ص)متوجه آن زن شد، وسپس به وی فرمود: ای زن برگرد، و به همه زنانی که این سؤال را دارند، اعلام کن که همین که شما به خوبی شوهرداری کنید، خشنودی او را به دست آورید، و تابع موافقت او باشد، اجرهمه اینها معادل است با اجر همه آنهایی که برای مردان شمردی، زن برگشت در حالی که ازشدت خوشحالی مکرر می گفت: لا اله الا الله، الله اکبر.( الدر المنثور ج 2 ص 153)

حدیث کلینی:

موسی بن جعفر علیه السلام: جهاد زن این است که نیکوشوهرداری کند.(فروع کافی، ج5: 507)

 

از این دو حدیث صحیح و آیات قرآن کریم برداشت می شود:

2)     زن، مدیر احساسات و عواطف خانه است. عشق و محبتی که در خانه از سوی زن ایجاد می شود تنظیم کننده روابط همه اعضای خانواده است، « لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة»(روم/21)

3)     زن، آرامش دهنده مرد برای فعالیت های اجتماعی وی، پرورش دهنده جهادگران فی سبیل الله است. «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»(روم/21)

 

4)     عفاف و حیا در زمینه خانواده پرورش یافته و غیرت مرد در کنار حیای زن آنرا می سازد. زن و مرد لباس یکدیگر در رعایت عفاف و تقوا هستند. «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏»(بقره/187)  و   « لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْر»(اعراف/26)

5)     بهترین کار برای زن در کلام بهترین بانو:

امام على (ع ) مى فرماید، جمعى در حضور رسول خدا (ص ) بودند و من هم بودم، پیامبر (ص ) به ما رو کرد و فرمود: اخبرونى اى شیى خیر للنساء (به من خبر دهید بهترین چیز براى زنان چیست؟)

همه ما از پاسخ صحیح این سؤال در مانده شدیم، سپس حاضران متفرق شدند، من به خانه آمدم و جریان سؤال پیامبر (ص ) و عجز ما از جواب به آن سؤال را براى حضرت زهرا (س) تعریف کردم. فاطمه (س ) فرمود: ولى من پاسخ سؤال را مى دانم، خیر للنساء ان لایرین الرجال و لا یراهن الرجال  (بهترین چیز براى زنان آن است که مردان نامحرم را نبینند و مردن نامحرم نیز آنها را نبینند.)در بعضى از عبارات آمده : ان لاترى رجلا و لایراها رجل

به حضور رسول خدا (ص) رفتم و عرض کردم پاسخ آن پرسش که از ما کردى این است: بهترین چیز براى زن آن است که نه مرد نامحرم او را بنگرد و نه او مرد نامحرم را بنگرد. فرمود: تو که نزد من بودى، پاسخ این سؤ ال را ندادى، اکنون بگو بدانم، چه کسى این پاسخ را به تو آموخت؟ على (ع ) گفت: فاطمه (س) این جواب را داد. پیامبر (ص ) از این پاسخ، خرسند شد و فرمود: ان فاطمة بضعة منى (همانا فاطمه (س) پاره تن من است.)(کشف الغمه، ج 2، ص 23 و 24)

قضاوت باشما، زن هایی که در عکس های ذیل می بینید، چگونه می توانند از خصوصیات بالا نیز برخوردار باشند.(البته از خصوصیت آخر بگذریم!!)

 

 

 

وزیر زن

وزیر زن

 

موتورسوار زن

موتورسوار 

 


تکواندوکار قهرمان زن

تکواندو 

 


رزمی کاران زن

رزمی


 

فوتبالیست های زن

فوتبال




[1] هو کالخازن و الوکیل و الحافظ لما تحت یده، و القائم بأمور الرجل‏ 


90/5/3::: 3:59 ع
نظر()